Szeretettel köszöntelek a a közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
a vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a a közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
a vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a a közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
a vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a a közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
a vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az archetípusok és a gyógyítás kapcsolata egyszerre régi és új gondolat, s a gondolaton túl ez az orvoslás számos színterén a gyakorlatban is megjelenik.
A középkorban alapelv volt, hogy a természetnek gyógyító erői vannak (vis medicatrix naturae). Az emberi természetben, azaz a testben is jelentékeny erők rejlenek önmaga meggyógyítására. A gyógyító feladata megkönnyíteni és elősegíteni ezt a folyamatot.
Archetípusos gyógyítás Az ember mindig valamelyik őselvtől betegszik meg, soha nem a baktériumoktól, a vírusoktól, a mérgektől vagy hasonlóktól. A betegség az embert egy általa még nem elfogadott valósággal akarja megbarátkoztatni. Segítségével személyes fejlődésünk útján passzív módon léphetünk előbbre. Passzív módon, mert hiányzott belőlünk a kellő tudatosság, az éberség, hogy idejében észrevegyük, kövessük a még nem testi, hanem szellemi vagy lelki szinten elinduló, változtatást igénylő folyamatot, ezért az végül már az anyagi-testi színtéren kellett hogy megnyilvánuljon. |
Éppen ezért a beteg egész személyét kell kezelni, az egyént olyan egészként kell szemlélni, aki testi, lelki, szellemi, társadalmi és más tényezők bonyolult egysége. Ebben az egészben tud életre kelni, megnyilvánulni az a mély erő, amely az egész betegséget és a gyógyulási folyamatot elindította, hogy a változás, az átalakulás, az előrelépés az egyéni sorsban beálljon.
Mit üzen a betegség?
A
betegségek mindig üzenetet hordoznak. Értelmetlen betegség nem létezik,
ebből következik, hogy értelmére rákérdezhetünk. A betegséget tünetek
jelzik, s ha e jelzéseket helyesen értjük, utat mutathatnak nekünk a
betegség és a gyógyulás felé. A tünetek maguk nem betegségek, ezért a
világon a legkevésbé az a fontos, hogy a tüneteket megszüntessük. Nagy a
különbség a betegség leküzdése és a betegség átváltoztatása között. A tünet leküzdése sosem vezet gyógyuláshoz, ahhoz kizárólag a betegség átalakítása révén juthatunk el.
A betegség – tanulás
A gyógyításnak mindig az a kérdés a kritériuma, hogy mit akar a betegség a beteg tudomására hozni.
Mit nem akar az érintett megtanulni? A gyógyításnak éppen ezért a
betegség szándékában álló tanulási folyamatot kell helyettesítenie,
egyébként nem vezethet gyógyuláshoz. A gyógyulás olyan tudatosodási
folyamattal kapcsolódik össze, amely megbékíti a beteget azzal az
archetípussal, őselvvel, amely őt megbetegítette. Tudatunk tágulása,
tudatosodás nélkül a gyógyulás nem lehetséges, hiszen a gyógyulás mindig
valami hiányzó tudati bekebelezését jelenti. Ez a hiányzó pedig sokszor
egy hatni akaró, de elutasított archetipikus energia, amely előre akar
vinni, de ehelyett megreked.
A test üzen
Az archetipikus gyógyításnak az is alapelve tehát, hogy valódi gyógyulás csak akkor lehetséges, ha az érintett személy tudatosítja és integrálja nem tudatosított felének (az árnyékvilágának) a tünetben rejtőző részét. Aki a tudatából hiányzó tartalmat megtalálta, annak a tünetei feleslegessé válnak. A tünet maga pedig a tudattalan erők tárházában jelenik meg, s ez voltaképpen maga a test. A test az egész lényünk tükre, mintegy szó szerint a megtestesült tudattalan. A tünetek, az üzenetek megismeréséhez először is szemlélet, egy szimbólumnyelv elsajátítására van szükség, amelynek segítségével a betegség sokkal dimenziógazdagabban értelmezhető.
A
bőr a lehatárolásról, a kontaktusról vagy éppenséggel a gyengédségre
való képességről szól. A hát az egyenesség, az őszinteség tükre. A vér
az életerőre, a vitalitásra utal, a keringési zavarok annak
megnyilvánulásai, hogy az életerő közlekedési útvonalai – az artériák –
elzáródtak, elmeszesedtek, mintegy bebetonozódtak, s így
megkeményítették az életáradatot. Az ízületek összekötnek, tehát a
kapcsolatokról hordozhatnak üzenetet, akárcsak a vesék, amelyek mint
páros szervek a párkapcsolatok minőségéről, rendezettségéről szólnak. Az
epe, a körmök és a fogak is az agresszióhoz való viszonyt jelzik. |
Mi a helyzet a balesetekkel?
A
balesetek mögött is sokszor kimutatható rejtett pszichológiai motívum,
továbblépni nem akarás, tudat alatti önbüntetés. Az archetípusos
gyógyítás tehát azt vallja: nemcsak hogy számos lelki eredetű, de testi
tünetet produkáló – ún. pszichoszomatikus – betegség ismeretes, hanem
hogy a gyógyítás perspektívája igazából csak az lehet, hogy meg kell
találni azt a szintet, amely a lélekkel szoros kapcsolatban van – ha
valaki igazán meg akarja oldani a problémát, igazi változásokat akar.
Mágikus gyógyító füvek, szertartások
![]() |
Keresztes tárnics |
A
gyógynövényekben is archetipikus erők nyilvánulnak meg, mondhatjuk úgy
is: hatnak. Egyes gyógynövényeknek azért tulajdonítanak mágikus vagy
gyógyerőt, mert égi előképük van, vagy mert egy isten vagy egy hős
használta őket.
A magyar hagyományban ilyen például a csabaíre vagy a Szent László füve. Egy monda szerint Csaba hun királyfi a katonáit a csabaíre
nevű csodás fűvel gyógyította. A csabaíre, azaz a vérfű mindenféle
vérzést elállító tulajdonságáról egyébként más népek mítoszai is
szólnak, így a germán és a szláv néphit is ismeri. A Szent László füve, a keresztes tárnics a monda szerint onnan kapta nevét, hogy midőn az országot mirigyhalál (pestis) tizedelte, Szent László imádságával
kikönyörögte, hogy az a fű, amelyet kilőtt nyila találomra átszögez,
foganatos orvossággá váljék. Így is történt, a betegek meggyógyultak
tőle.
Ezeknek a gyógynövényeknek a gyógyhatását tehát az is magyarázza, hogy előképüket a mítosz idejében, mintegy teremtő pillanatban találták meg, ahol a szentség áttört valamely jel nyomán a világba. A gyógynövény hatásossága is növelhető, ha bizonyos igéket és mozdulatokat ismételve kiemelik a megszokott térből, időből, felszentelik, továbbá ráolvasásokkal archetipikus erők közegébe helyezik, azok megnyilvánulásának eszközévé teszik.
De így van ez az idővel és a hellyel is: ezért lehet erővel telítetté tenni bizonyos időpontokat, időszakokat (ilyen a gyógyítás szent idejének is számító, a teljes átalakulás, azaz a tökéletes gyógyulás lehetőségét hordozó negyven nap) és helyeket (mágikus kör, küszöb, keresztút, hegytető, forrás mint a gyógyítást segítő szent helyek), mert a rendezett, erővel telített környezet a világ és egyúttal – tőle elválaszthatatlanul – tudatunk gyógyítását eredményezi.
Külön téma az archetípusok kapcsán, hogy a gyógyító is archetípus, ennek életre keltése szintén feladat. Sokszor ez csak úgy lehetséges, hogy az ember maga is keresztülmegy átalakító-beavató folyamaton. Ezért egyetemes archetípus például a sebzett gyógyító, a sámán.
Minderről bővebben már lassan húsz éve is olvashatunk Thorwald Dethlefsen, Rüdiger Dahlke vagy Kurt Tepperwein könyveiben. A közgondolkodásba lassan újból bekerült tehát ez a megközelítés, ám még mindig nem eléggé.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!